Rola lekarza i pracownika rejestracji w procesie rejestracji w przychodniach i poradniach

11 marca 2024

W rejestracji przychodni czy poradni obowiązuje istotna zasada: to lekarz podejmuje decyzję, czy wizyta w dniu zgłoszenia jest konieczna. Pracownik rejestracji nie ma uprawnienia do takiego postanowienia. O tym przypomina Rzecznik Praw Pacjenta.

Pracownik rejestracji nie ma prawa odmówić pacjentowi wizyty w dniu zgłoszenia. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta wyjaśnia, m.in., czy lekarz powinien przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia oraz kto decyduje o terminie wizyty.

Jedynym kryterium uzasadniającym wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodziny decyduje, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia. Pracownik rejestracji nie ma prawa podejmować takich decyzji – podkreśla RPP. Pracownik rejestracji nie jest też uprawniony do udzielania świadczeń zdrowotnych ani podejmowania decyzji medycznych. Odpowiada za organizacyjne sprawy placówki, które są niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych. RPP wskazuje również, że jeśli pracownik rejestracji mimo wszystko odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, można to zgłosić.

Pacjenci powinni w pierwszej kolejności zwrócić się do kierownika placówki z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej, jeśli uczynią to na piśmie, ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić pisemnej odpowiedzi. Ważne jest, aby kopia takiego pisma została przesłana do Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli pacjent uważa, że odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego NFZ – dodaje biuro RPP.

Najnowsze artykuły

Moc empatii w leczeniu: Jak wsparcie emocjonalne przyczynia się do szybszego powrotu do zdrowia?

Moc empatii w leczeniu: Jak wsparcie emocjonalne przyczynia się do szybszego powrotu do zdrowia?

Przełamywanie barier: Jak pokonać strach przed leczeniem?

Przełamywanie barier: Jak pokonać strach przed leczeniem?

Zapobieganie błędom medycznym: Kluczowe strategie dla poprawy bezpieczeństwa pacjenta

Zapobieganie błędom medycznym: Kluczowe strategie dla poprawy bezpieczeństwa pacjenta

Znaczenie komunikacji między pacjentem a lekarzem: Klucz do skutecznej opieki zdrowotnej

Znaczenie komunikacji między pacjentem a lekarzem: Klucz do skutecznej opieki zdrowotnej

Zagrożenia samodiagnozy: Dlaczego lepiej nie diagnozować się na podstawie internetowych źródeł?

Zagrożenia samodiagnozy: Dlaczego lepiej nie diagnozować się na podstawie internetowych źródeł?

Migrena: Walka z bólem głowy na wszystkich frontach

Migrena: Walka z bólem głowy na wszystkich frontach

Podobne artykuły

Rezerwowanie wizyt do lekarza: Prawa pacjenta i zasady działania przychodni

Rezerwowanie wizyt do lekarza: Prawa pacjenta i zasady działania przychodni

Sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta: wyzwania i niedoskonałości w polskim systemie opieki zdrowotnej

Sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta: wyzwania i niedoskonałości w polskim systemie opieki zdrowotnej

Pacjent zmarł po podaniu kontrastu. Sprawę przekazano do prokuratury

Pacjent zmarł po podaniu kontrastu. Sprawę przekazano do prokuratury

Tajemnica lekarska. Fundament etyki medycznej i ochrony prywatności pacjenta

Tajemnica lekarska. Fundament etyki medycznej i ochrony prywatności pacjenta

Syn lekarza operował nie mając uprawnień. Finał sprawy zaskakuje

Syn lekarza operował nie mając uprawnień. Finał sprawy zaskakuje

Od 1 listopada 2023 r. ważne zmiany w polskich przychodniach POZ

Od 1 listopada 2023 r. ważne zmiany w polskich przychodniach POZ