Tragiczny błąd szpitala: Pacjent niepoinformowany o raku zmarł
7 września 2023
W jednym z polskich szpitali zmarł pacjent, który przez cztery lata nie został poinformowany o swoim stanie zdrowia. Mężczyzna zmarł z powodu zaawansowanego raka. Nie da się ukryć, że to nie tylko ogromne zaniedbanie medyczne, ale także naruszenie podstawowych praw pacjenta.
![](https://piastowska5.pl/wp-content/uploads/2023/09/pexels-anna-shvets-3845129-750x500.jpg)
Historia tego tragicznego przypadku sięga marca 2018 roku, kiedy to 41-letni mężczyzna został poddany zabiegowi usunięcia zmiany skórnej, brodawki. Wtedy został poinformowany, że materiał został pobrany do badania histopatologicznego, a wynik będzie gotowy po około 4 tygodniach. Jednak pacjent, który trzykrotnie próbował dowiedzieć się o swoim stanie zdrowia, otrzymywał jedynie odpowiedzi, że „wyniku nie ma, ale gdy będzie coś niepokojącego, to zostanie o tym poinformowany.” Na tym etapie sprawa zeszła na dalszy plan, a pacjent przestał się martwić, wierząc, że zostanie powiadomiony o ewentualnych niepokojących zmianach.
Czy rzeczywiście można było zapomnieć o tak ważnym wyniku przez cztery lata? W 2022 roku, mężczyzna nagle stanął w obliczu druzgocącej diagnozy, kiedy trafił do szpitala z powodu nagłego osłabienia. Bez wątpienia, gdyby wcześniej dowiedział się o swoim stanie zdrowia, miałby dużo większe szanse na przeżycie. Jednak wypisy z oddziałów wewnętrznego i zakaźnego w 2022 roku nie zawierały informacji o nowotworze. To dopiero inny lekarz postawił przerażającą diagnozę – nowotwór z przerzutami.Dlaczego wcześniej nikt nie poinformował go o tym groźnym stanie?
Rzecznik Praw Pacjenta postanowił przeanalizował tę bulwersującą sprawę, uznając jasno naruszenie prawa do informacji, które jest jednym z fundamentów opieki medycznej. W przypadku tego pacjenta, personel medyczny w przychodni zawiódł na całej linii. Powinien był przekazać wynik badania histopatologicznego pacjentowi lub osobie upoważnionej przez niego do otrzymania takiej informacji. Niestety, nic nie usprawiedliwia braku działania w tej kwestii. Informacja ta powinna być jak najszybciej przekazana z użyciem wszelkich dostępnych środków i sposobów komunikacji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, szpital ma obowiązek tak zorganizować swoją pracę, aby obieg informacji był właściwy, a pacjent otrzymał wynik badania w odpowiednim czasie. Jeśli wynik wskazuje na konieczność dalszego leczenia, informacja o tym powinna być przekazana niezwłocznie. Personel medyczny nie może ograniczać się do prób bezskutecznego kontaktu telefonicznego. Musi używać różnych środków komunikacji na odległość, takich jak kontakt z osobą upoważnioną do otrzymania informacji o stanie zdrowia pacjenta, adres e-mail pacjenta lub wysyłka korespondencji na wskazany przez niego adres.
Przychodnia miała obowiązek pomóc pacjentowi i rozpocząć leczenie, gdy tylko wyniki wskazywały na chorobę onkologiczną. Niestety, pacjent nie otrzymał tej szansy i zmarł kilka miesięcy później.